יום השואה הבינלאומי בידנו.

הנה תמו יום קרב וערבו, ועכשיו שתי הערות:

יום השואה הבינלאומי הוכרז על ידי האו"ם בשנת 2005, ונקבע ל-27 בינואר, יום ההשתלטות של הצבא האדום על אושוויץ-בירקנאו. אין לי מידע מדויק על כל הטקסים שהתקיימו בעולם היום, אבל לפי התקשורת כאן בארץ, נראה כי הצלחנו לנכס את כולו לנו. 

לאחר הכרזתו באו"ם בשנת 2005, הזדרז חיל האוויר שלנו לכבוש את שמי אושוויץ. חמש שנים לאחר הריכוך האווירי, ביצע היום ראש הממשלה טיהור של המקום באמצעות השפה. הוא נאם שם בעברית, לא לפני ש"התגדל והתקדש" מעל לשומעיו וקילל את האדמה שעליה הוא עומד. גם הנשיא פרס תקע היום את דגל ישראל בלב המאפליה, בנאום בעברית בבונדסטאג הגרמני. כמו נואם טוב הוא סיפר סיפור אישי נוגע ללב. לא סיפורו של ניצול "רגיל", לא אזרח ישראלי או יהודי-פולני שניצל. אלא דווקא ראשי המדינה, מייצגים רשמיים. ניכוס לאומי, רשמי, כמובטח בהמנון הפרטיזנים "ומצעדנו עוד ירעים/אנחנו פה". האם לכך התכוונו הפרטיזנים? הם דווקא ידעו לשתף פעולה לא רע עם הפרטיזנים בני כל האומות ולא התנשאו מעליהם.

יום השואה הבי"ל הוא אולי ההזדמנות ההיסטורית האחרונה להנחיל את זיכרון השואה לעולם כולו, אבל בעיקר באמצעות העברת האחריות לזיכרון הזה לאחרים. לא הכל עלינו, אפשר לשלב מאמצים עם אחרים. מדינות הגוש המזרחי, למשל, ציינו יום זה מאז ומתמיד. נכון, לא רק שואת היהודים היתה שם, אלא זיכרון לכל עשרות המיליונים שנספו במלחמת העולם השניה, אבל לא התעלמו מהשואה שלנו, האוניברסלית. במשך שנים ארוכות היה ליום זה איזכור שולי בלבד בתקשורת בישראל. בתמונות הנדירות שפורסמו אף אפשר היה לראות לפעמים את חברי הכנסת הערבים בין המציינים, כחברים נאמנים במסדר התודעה הקומוניסטי. 

המהלך ההיסטורי להעביר את היום הזה לאחריות האו"ם הוא נכון מאד. אבל כל זה עד שכוחותינו שוב לא הצליחו להתאפק וניכסו את היום הבינלאומי לנו. מגיע לנו, אחרי כל מה שעברנו. לא? מצעדנו מרעים, ועוד איך. זה טוב ליהודים? לאו דווקא. 

*                       *                       *

לכבוד יום השואה הבינלאומי הובאו היום (27 בינואר 2010), באופן דידקטי למדי, ב"מה בוער" עם רזי ברקאי בגל"צ ראיונות עם אייב פוקסמן, מנכ"ל הליגה נגד השמצה בארה"ב ועם עו"ד אלן דרשוביץ, הסנגור הפעלתן-מדי שלנו באמריקה. במו אזני שמעתי. ב"ראיון" הגיש דרשוביץ למאזיני גל"צ מנחה מיוחדת בדמות השוואה בין "השמאל הקיצוני בישראל" אל הניאו-נאצים בארצות הברית. זאת, בשל ביקורת הנשמעת בארץ כלפי השימוש הנרחב מדי שנעשה בשואה לצרכים פוליטיים.

דרשוביץ לא מעודכן. לא רק השמאל הרדיקלי בישראל מבקר זאת אלא גם ציונים כמוני, וגם ציונים יותר מיינסטרימיים ממני, ואף ימניים. המשותף לנו הוא חוש המידה ויישוב הדעת, אשר מרוב מאמץ, כנראה כבר אינם מנת חלקו של דרשוביץ. הוא, כנראה, נלהב מדי, נלהב כמו אוהד שצועק מן הטריבונה אל השחקנים שפועלים בשום שכל. עם תמיכה כזאת צריך לומר לו תודה, אבל לא, תודה.

מודעות פרסומת

9 תגובות to “יום השואה הבינלאומי בידנו.”

  1. מיכאל ז. Says:

    The Holocaust (from Greek ὁλόκαυστος [holókaustos]: hólos, "whole" and kaustós, "burnt"[1]), also known as The Shoah (Hebrew: השואה, Romanized ha'shoah; Yiddish: חורבן, Romanized churben or hurban[2]) is the term generally used to describe the genocide of approximately six million European Jews during World War II, a programme of systematic state-sponsored extermination by Nazi Germany.[3]

    פוסטים כמו שלך הם בדיוק החומרים שהיצורים כמו המגיב שמעלי ניזונים מהם.

  2. שולי Says:

    התגובה של עקאל מקוממת.
    מקומם גם הכינוי שהדבקת לו, "יצור".
    אשר לציטוט שלך מוויקיפדיה: השואה שלנו, אבל בדרך זו גם זכרונה ימשיך להיות רק שלנו. וחבל. אני חושב שגם לאומות העולם מגיע לזכור וליטול חלק פעיל בזיכרון הזה. יש בו מסר אוניברסלי שכבר אי אפשר להתעלם ממנו בשם ה"ייחודיות" המקודשת.
    למשל – האם יעלה על דעתו של משרד החוץ/חינוך שלנו, לשתף פעולה עם מוסדות של הצוענים באירופה להנצחה משותפת של מוראות מלחמת העולם השניה?
    האם תתמוך בכך אתה?

  3. נעמה Says:

    התגובה של עקאל היא הכחשת שואה.
    העובדה שאינך מוחק אותה מאלפת.

  4. מיכאל ז. Says:

    מכיר?
    יום הזיכרון להשמדת הצוענים מצוין בעולם מדי שנה ב-2 באוגוסט, היום שבו בשנת 1944, חוסל מחנה הצוענים באושוויץ וכל יושביו הובלו לתאי הגאזים.

    הנה. בעולם הסתדרו עם קביעת שני תאריכים שונים, בלי שאף צדקן זה או אחר ינסה להפוך את היהודים לאלמנט משני בשואה

  5. שולי Says:

    ומחקתי את תגובתו של עקאל, שטען כי השואה היא פיקציה ציונית שנועדה להצדיק כיבוש פלסטין.

  6. שולי Says:

    ושיתוף פעולה עם הצוענים אינו הפיכת היהודים לאלמנט משני בשואה.
    שיתוף פעולה כזה לא צריך להוריד מחשיבותו של אף אחד משני התאריכים, הם יכולים להישאר נפרדים, אלא רק להגביר השפעתם.

  7. avivsky Says:

    תודה שולי,
    הייתי מוסיף שראוי גם לחשוב על התכנים של היום הזה.
    כל מה שאני שמעתי מהנאומים הוא איראן ואיראן ואנטישמיות. חבל שלא הושמעו (לפחות לא שודרו בחדשות) גם כמה מסרים הומאניסטים.

    אביב

  8. איריס Says:

    קודם כל יש משהו חיובי בעיני בזה שדרשוביץ "יצא מהארון" והכריז על קווי החזית שלו נגד ישראלים מסויימים. החזית הזו היתה קיימת קודם בצורה סמויה ולא נעימה, כיון שפורמאלית דרשוביץ נשען על "הערבות ההדדית" כדי להכחיש ויכוחים פנימיים במחנה הציוני והיודי בכלל.
    מכל מקום, לא חשוב בעיני איך הוא מנמק, חשוב יותר להצביע על האדישות שבה מתקבלים דברים חמורים של אדון אמריקאי, יהא נלהב ככל שיהיה, נגד ישראלי, הפועל כחוק, ואת דעותיו מתקיף דרשוביץ בהשוואה מסיתה ומגונה ומסוכנת.

    חבל לי שיש אדישות כזו, אבל אין זה חדש. כניראה שחומרת המעשים של דרשוביץ תתגלה מאוחר יותר, כאשר יפגעו מזה אנשים שחושבים כיום שהם מחוץ למעגל הניזוקים. מאיפה שואב דרשוביץ, את התחושה שיש לו סמכות או כוח או רשות להעביר ביקורת שהיא הסתה והתרת דם של ישראלים שחיים פה, כציונים בפועל, בעוד הוא אזרח זר המבלבל את המוח בעיקר, תמורת הרבה כסף.
    מן התגובות הפבלוביות של מי שרואים עצמם תמיד פטריוטים ללא רבב עולה שהם אינם מבינים שמחר אותה ארגומנטציה ואותה שיטה מגונה תופנה גם נגדם, על ידי כל מיני קומיסרים מארצות הים שיכולים גם להסית בהצלחה.

    אני גם יודעת שחבל על שתי הדקות שלקח לי לכתוב את הטוקבק.

  9. שולי Says:

    איריס, בכ"ז תודה על השתי דקות.
    אינני כופר בזכותם של יהודי ארה"ב להביע דעתם על מה שקורה כאן. אבל הוא עבר את גבול ההסתה. אשר לאדישות – מסכים איתך מאד. יותר משהפריעו לי דבריו, הפריע לי שרזי ברקאי עבר על זה לסדר היום. זה הבליט את ה"דידקטיות" של האייטם המוכתב הזה (כפי שהיטבת לקלוע – "קומיסריות").

להשאיר תגובה

הזינו את פרטיכם בטופס, או לחצו על אחד מהאייקונים כדי להשתמש בחשבון קיים:

הלוגו של WordPress.com

אתה מגיב באמצעות חשבון WordPress.com שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

תמונת גוגל פלוס

אתה מגיב באמצעות חשבון Google+ שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

תמונת Twitter

אתה מגיב באמצעות חשבון Twitter שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

תמונת Facebook

אתה מגיב באמצעות חשבון Facebook שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

מתחבר ל-%s


%d בלוגרים אהבו את זה: