אל תגעו בצדק

 

תמצית הצדק הישראלי, מופיעה בפתיחת מאמרו של ירון לונדון מה-9 בנובמבר ב"ידיעות אחרונות": "תחילה בטחנו בצדקתנו. ברור היה לנו כי נהגנו כשורה" ובגישה זו, במלים אחרות במקצת, הוא גם מסיים את מאמרו, לאמור: הצדק עמנו – משמע אנחנו נוהגים כשורה. או"ם שמו"ם, גולדסטון שמולדסטון, כל מרשיעינו הם או אנטישמים או טיפשים/תמימים, . לונדון מציע את צדקתנו כחרב גורדית שתתיר את סבך הדיון ההיסטורי, כך במאמרו, אבל בעיקר – תפטור אותנו מן הצורך להסביר את עצמנו לאומות העולם.

כשם שהפרקטיקה הבלתי נסבלת של המדינה אינה מבטלת את צדקתה של הציונות, כך צדקתה של הציונות אינה יכולה לתת גב להתנהלותה השערורייתית של מדינת ישראל כלפי הפלסטינים.

הנה לפנינו הכשל הישראלי שמאיים להחריב את המפעל הציוני – החיבור האולטימטיבי בין צדק עקרוני לבין המעשים כולם. אם הצדק ההיסטורי איתנו, מותר לנו להשתולל בג'ונגל שמסביב לווילה שלנו במזה"ת ללא מיצרים, מותר לנו לאכלס שטח כבוש באזרחים ועוד ועוד. על פי צדק זה, הציע לונדון כבר בינואר 2008 (גם כן ב"ידיעות"), לכתוש רובע שלם בעזה על תושביו, כדי להביא את הפלסטינים "להתעשת". 

בדרך זו מובטח לנו שנהיה צודקים לעד, גם כאשר יישמט המפעל הציוני מתחת לרגלנו הדורסנית. אז הנה האפשרות השקולה יותר: הציונות מונחת על אדני צדק היסטורי שאין כמוהו. אבל בה בעת  מדינת ישראל שלקחה על עצמה ליישם את הציונות נוהגת שלא כשורה, וזה האנדרסטייטמנט של המעבר מן המאה ה-20 למאה ה-21. אפשרי שהצדק והמעשים יהיו נפרדים? בהחלט, אפילו הגיוני.

לונדון נצמד דווקא להגיון ההפוך, של החריפים שבמתנגדי המדינה. רבים מהם אומרים כעת שעד עתה תמכו בציונות, אבל מעשיה של מדינת ישראל קלקלו את הצדק הזה וכעת בטלה זכות קיומה של המדינה, אבל גם לונדון וגם הם טועים. כשם שהפרקטיקה הבלתי נסבלת של המדינה אינה מבטלת את צדקתה של הציונות, כך צדקתה של הציונות אינה יכולה לתת גב להתנהלותה השערורייתית של מדינת ישראל כלפי הפלסטינים. כן, יכול גם להיות שהצדק איתנו בעצם קיומנו כאן, אך  מעשינו אינם ראויים.

נא להפריד: צדקת הציונות היא אבן פינה שאותה אין להזיז לשום שימוש, ואילו את חולשת הדעת, הכוחנות הפוליטית והצבאית ושגיונות המעשה של המדינה ושל דבּריה – צריך לשנות ומיד.

לסיום המאמר מציע לונדון מנוף נוסף לצידוק עצמי – לקרוא את אמנת החמאס כדי להבין שהם רוצים להשמיד אותנו, ממש כמו הנאצים. נו..? אז מה זה אומר – שעכשיו, אחרי שקראנו, אנחנו צודקים יותר? ההתנגדות של החמאס לישראל לא נולדה מן האוויר ולא מן האנטישמיות האירופית בימי הביניים. בניגוד לנאציזם היא נולדה בדם ויזע, תחת כיבוש ישראלי. 

נכון שהשואה סייעה בשעתו לגיוס תמיכת מדינות העולם בהקמת המדינה, אבל הציונות לא היתה זקוקה לנאציזם כדי לבסס את צדקתה.  ובכלל, טקסטים עוינים של הצד השני לא יכולים לשמש בסיס להצדקה עצמית. הפלסטינים מיומנים יותר מאיתנו בטיפוס הקירות הזה, במדרונות החלקלקים של הררי המלים. בקלות רבה הם מפרשים את מגילת העצמאות של ישראל כטקסט גזעני לעילא. האם זה הופך את דרכו הדתית-פוליטית של החמאס לצודקת? ודאי שלא.

אם לונדון מחפש בצדקת הציונות הכשר לכתישה של עזה, ביירות, ראמאללה וג'נין בכוח צבאי, זה לא יעמוד לו ברגע מבחן. מבחן המבט במראה כבר היה צריך לפסול התנהלות זו ומשזה כשל – מבחן האומות עושה זאת. מספיק שקלקלנו את שמנו הטוב, לא צריך להרוס את הבית הישראלי מן היסוד. לכן, נא להפריד: צדקת הציונות היא אבן פינה שאותה אין להזיז לשום שימוש, ואילו את חולשת הדעת, הכוחנות הפוליטית והצבאית ושגיונות המעשה של המדינה ושל דבּריה – צריך לשנות ומיד.

8 תגובות to “אל תגעו בצדק”

  1. avivsky Says:

    תודה שולי,
    תמשיך בבקשה לכתוב כאן.
    אביב

  2. שולי Says:

    לקראת סוף השבוע אציב רשימת המשך תחת הכותרת "על מה יצא הקצף?".

  3. טובה אבן חן Says:

    נתקלתי במאמרך זה באקראי. אני סבורה שלונדון מתעשת מהנרטיב המסורתי של השמאל הישראלי, ואכן איננו מציע לא פתרון ולא צדק. רק הסתכלות קצת יותר מעודכנת על המצב.

    אין ספק שההתחייחסות לערביי ישראל היא בעוכרינו. אין גם ספק שהתגובה (שלדעתי היא הכרחית) כלפי הלוחמנות הפלסטינית לא מוסיפה לנו נקודות…

    ברם, אני כופרת בעיקר שאתה מנסה להציב. אתה סבור שהתנגדות החמאס נובעת מן הכיבוש הישראלי ואני אומרת : החמאס וההתנגדות הפלסטינית נולדו כדי לשרת את העולם הערבי להשתלט על ישראל. אין ולא תהיה לך דרך להפריך את העמדה הזו. זו פשוט האמת. העולם המוסלמי שמונע מהפונדמנטליזם הדתי רוצה להשתלט על כל העולם המערבי ועל ישראל והציונות בפרט. בעוד שהם אינם מצהירים על החרבת אירופה (אבל בהחלט רוצים להחריב את האירופאיות) הם מצהירים על החרבת ישראל.

    לכן, צריך לשנות את הנרטיב, ולא להסכים בשום פנים ואופן להתנגדות של החמאס/העולם הערבי לפתרונות אחרים. כדי שייווצרו פתרונות אחרים אנחנו צריכים להפסיק לחלום בהקיץ ולהציע אותם בנחישות ובלכידות. למשל : ירדן צריכה להיות המדינה הפלסטינית, בעוד שיהודה ושומרון ועוד רצועה שקרובה לירדן צריכה להפוך לשטח מפורז. זו הצעה הגיונית, היא צריכה להיתמך על ידי האירופאים והאמריקאים, הפיתוי של הפלסטינים צריך להיות עצום משום שאפשר להציע להם כלכלה בטוחה והשכלה ומה לא.

    צריך להבין אחת ולתמיד – במצב הנוכחי אי אפשר יהיה לסבול כאן שתי מדינות וגם לא שני עמים בריבונות כלשהי. אם ערבים ירצו להישאר תחת הריבונות הישראלית (ונדמה לי שרובם ירצו כי בתוך תוכם הם לגמרי מעדיפים אותנו על פני כל משטר ערבי) הם יצטרכו לקבל על עצמם נאמנות.

    אני יודעת שדבריי נשמעים רחוקים- אבל הם לא יותר רחוקים מן ההתנגדות של כל עמי ערב להכיר בכשלונם, בתבוסה שלהם במשך 100 שנות מלחמה לא מוסברת בציונות ובמדינת ישראל. לפיכך, צריך אחת ולתמיד להציע פתרון שבאמת יוכל לעשות כאן שקט. והכל, האמן לי – בראש !!!

  4. שולי Says:

    טובה, תודה על הביקור והקריאה, גם אם זה באקראי.
    אשר למלחמת העולמות – המוסלמי והמערבי – השקפתי שונה, כאמור, ואינני מצליח לסדר את העולם של היום בין שני אופוננטים.
    על כל פנים, סימנת מטרה: "אחת ולתמיד פיתרון שבאמת יוכל לעשות כאן שקט", כפי שכתבת. אם העולם מחולק לטובים (אנחנו) ורעים (הם) הפיתרון הנובע באופן לוגי מראייה זו הוא פשוט מדי, ועיקרו אִיוּן של הצד השני בדרכים שונות, אם פיזית או חברתית/רוחנית וכד'.
    את האיון כבר ניסו וראינו שזה לא עובד. לכן זה נאיבי מדי וצריך לחפש פתרונות מתוחכמים יותר.
    על דבר אחד אנחנו מסכימים, כנראה: אכן, זה הכל בראש. 🙂

  5. טובה אבן חן Says:

    שולי, אני לא מתכננת לאיין אף אחד, והפתרון שאני מציעה פשוט הגיוני ופרקטי הרבה יותר מאשר להמשיך לחיות כאן עם פצצות מתקתקות משני הצדדים. אני לא שומעת (לפחות באופן מוצהר) מכל המוסלמים שחיים באירופה ברווחה כזו או אחרת שהם "מאוינים" . אתה צודק, הם ימשיכו לעשות בלאגן בכל העולם, אבל לא יוכלו להמשיך לעשות זאת בתוך מדינת היהודים. הפתרון של שתי מדינות ושל שני לאומים באותה מדינה הוא פשוט מטומטם. לא עושה טוב לאף צד, ולא מועיל (בלשון המעטה). מה שמועיל במזרח התיכון זה להיות נחושים. ראית היום ?חיסלו את הרוצחים של מאיר חי , אב לשבעה שנרצח סתם כך, על לא עוול בכפו, משום שכעת המחסומים ליד עינב הוסרו, והחמאס מודיע ש"נפתחו שערי הגיהנום" הם מתחילים את הסיפור מן החיסול שלנו, לא מהרצח שלהם… אז, נחישות ידידי, רק נחישות להגיד – לא טוב לנו ביחד, ירדנים – קחו אחריות, אחים מוסלמים (לא הארגון, האחים הערבים האמיתיים) קחו אחריות לא רק על חימוש החמאס והחיזבאללה אלא על חיים טובים לכל מי שרואה עצמו מוסלמי – ודי

  6. שולי Says:

    "הפתרון של שתי מדינות ושל שני לאומים באותה מדינה הוא פשוט מטומטם."
    טובה, ברור שאיננו מסכימים על קריאת המציאות הקיימת, וברור שאיננו מסכימים על תמונת העתיד הרצוי לעולם.
    בצל הציטוט שלעיל, לא אמשיך את הדיון לגופו.

  7. טובה אבן חן Says:

    לפחות אני לא לבד בחשיבה הזו ….http://www.haaretz.co.il/hasite/spages/1137855.html

    יום נפלא

  8. אורן Says:

    ואכן זו דרכו של השמאל להפסיק את הדיאלוג כאשר נאמרת האמת בצורה ברורה וחד משמעית. לשבחו של בעל הבלוג ייאמר שהוא לא עשה דמוניזציה לך ולדעותיך כמקובל בקרב אנשי השמאל. הוא פשוט התעלם ממך ביהירות מכיוון ש="אינכם מסכימים".

להשאיר תגובה

הזינו את פרטיכם בטופס, או לחצו על אחד מהאייקונים כדי להשתמש בחשבון קיים:

הלוגו של WordPress.com

אתה מגיב באמצעות חשבון WordPress.com שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

תמונת גוגל

אתה מגיב באמצעות חשבון Google שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

תמונת Twitter

אתה מגיב באמצעות חשבון Twitter שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

תמונת Facebook

אתה מגיב באמצעות חשבון Facebook שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

מתחבר ל-%s


%d בלוגרים אהבו את זה: